רוב הביקורות על השריפה הגדולה שהתרחשה ביערות הכרמל בשנת 2010 נוגעות לנושא ההיערכות. למרות שניתן היה לצמצם באופן משמעותי את נזקי השריפה גם בעזרת שיפור העזרה לאחר פרוץ השריפה, המניעה מתחילה בהיערכות נכונה.
מחקרים מצאו כי ניתן היה למנוע את אסון הכרמל בעזרת שיפור הציוד של שירותי הכבאות והצלה. שנים רבות לפני השריפה עצמה התלוננו גורמים בכירים מאוד בשירות על ציוד לקוי, מחסור מתמשך בכלים מתקדמים, ובעיקר חוסר יכולת התמודדות עם שריפות בקנה מידה גדול. תלונות אלו לא התקבלו והצטרפו אל תלונות חדשות בדבר מחסור בכוח אדם.
עד אסון הכרמל התבססו שירותי הכבאות על מטוסים קלים של חברות פרטיות בלבד. מטוסים אלו נועדו על מנת לרסס שטחים חקלאיים, ולא על מנת לכבות שריפות. החברות הפרטיות סיפקו את השירות לשירותי הכבאות וההצלחה מתוקף הסכם שנחתם בשנת 2000. למרות שהמטוסים הקלים ניסו לעזור, ואף השתמשו בחומרים מעכבי בעירה אשר סופקו על ידי המדינה, התוצאות לא היו משביעות רצון.
דו"ח מיוחד שפרסם מבקר המדינה בשנת 2012 מוצא כשלים רבים בהיערכות של שירותי הכיבוי וההצלה. זיהוי כשלים אלו מבעוד מועד היה יכול ללא ספק למנוע חלק גדול מהנזקים של אסון הכרמל:
מבחינת מבנה מערך הכבאות וכשירותו, אי אפשר למצוא פגמים בהתנהלות האנושית של אנשי המקצוע אשר הגיעו אל יערות הכרמל בחנוכה 2010. אנשי כוחות הביטחון וההצלה עשו כמיטב יכולתם על מנת להציל רכוש ונפש תוך הקרבה וסיכון. הספק היחיד הוא לגבי הציוד אשר עמד לרשותם ואיכות ההוראות אשר הגיעו אליהם. יש לזכור כי השריפה התפרצה במהירות, ולא ניתן היה לשער את גודלה האמיתי.
לסיכום, אסון הכרמל מלמד אותנו עד כמה חשובה היערכות נכונה למצבים של שריפות ודליקות. המדינה נדרשת לגייס משאבים ולהעמידם לרשות מכבי האש על מנת להתמודד עם סיטואציות מן הסוג הזה בעתיד.
ההסתדרות 170, חולון | טל': 5588233 - 03, פקס: 5580614 - 03 | סניף אילת והדרום: 6340434 - 08 | דוא"ל: koresh3@bezeqint.net
מחקרים מצאו כי ניתן היה למנוע את אסון הכרמל בעזרת שיפור הציוד של שירותי הכבאות והצלה. שנים רבות לפני השריפה עצמה התלוננו גורמים בכירים מאוד בשירות על ציוד לקוי, מחסור מתמשך בכלים מתקדמים, ובעיקר חוסר יכולת התמודדות עם שריפות בקנה מידה גדול. תלונות אלו לא התקבלו והצטרפו אל תלונות חדשות בדבר מחסור בכוח אדם.
עד אסון הכרמל התבססו שירותי הכבאות על מטוסים קלים של חברות פרטיות בלבד. מטוסים אלו נועדו על מנת לרסס שטחים חקלאיים, ולא על מנת לכבות שריפות. החברות הפרטיות סיפקו את השירות לשירותי הכבאות וההצלחה מתוקף הסכם שנחתם בשנת 2000. למרות שהמטוסים הקלים ניסו לעזור, ואף השתמשו בחומרים מעכבי בעירה אשר סופקו על ידי המדינה, התוצאות לא היו משביעות רצון.
הביקורת של מבקר המדינה
דו"ח מיוחד שפרסם מבקר המדינה בשנת 2012 מוצא כשלים רבים בהיערכות של שירותי הכיבוי וההצלה. זיהוי כשלים אלו מבעוד מועד היה יכול ללא ספק למנוע חלק גדול מהנזקים של אסון הכרמל:
- הערכות מצב – המבקר מוצא כי ניתן היה למנוע את הנזקים במידה ומפקדי רשויות הכיבוי וההצלה היו מקיימים הערכות מצב סדורות. המטרה של הערכות מצב אלו היא לבחון את היקף השריפה וחומרתה, להקצות כוחות כיבוי נוספים, ולגייס עזרה ממוקדים אחרים ברחבי הארץ.
- פינוי – חלק גדול מהנזקים באסון הכרמל נגרמו כתוצאה מהיעדר פינוי, או פינוי לא נכון של הנפגעים. בדו"ח מבקר המדינה מצוין במפורש כי היה מקום להורות על פינוי ברשת הקשר המשטרתית. הוראה זו לא הועברה, ולכן סכנת האש התגברה והגיעה עד כבישים וצמתים ראשיים.
- פיקוד בכיר – אחת ההערות החמורות ביותר של מבקר המדינה בנוגע לאסון הכרמל נוגעת לתחום הפיקודי. על פי הדו"ח, ישנו ספק גדול באשר לאיכות ההחלטות שנתקבלו. חלק מההחלטות מנעו התמודדות מהירה עם הדליקות בעוד רובן לא הצליחו למנוע את חומרת הנזקים.
התפקוד המצטיין של כוחות הביטחון וההצלה
מבחינת מבנה מערך הכבאות וכשירותו, אי אפשר למצוא פגמים בהתנהלות האנושית של אנשי המקצוע אשר הגיעו אל יערות הכרמל בחנוכה 2010. אנשי כוחות הביטחון וההצלה עשו כמיטב יכולתם על מנת להציל רכוש ונפש תוך הקרבה וסיכון. הספק היחיד הוא לגבי הציוד אשר עמד לרשותם ואיכות ההוראות אשר הגיעו אליהם. יש לזכור כי השריפה התפרצה במהירות, ולא ניתן היה לשער את גודלה האמיתי.
לסיכום, אסון הכרמל מלמד אותנו עד כמה חשובה היערכות נכונה למצבים של שריפות ודליקות. המדינה נדרשת לגייס משאבים ולהעמידם לרשות מכבי האש על מנת להתמודד עם סיטואציות מן הסוג הזה בעתיד.
ההסתדרות 170, חולון | טל': 5588233 - 03, פקס: 5580614 - 03 | סניף אילת והדרום: 6340434 - 08 | דוא"ל: koresh3@bezeqint.net
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה